Lektury
dłoń robota i dłoń człowieka, które dążą do zetknięcia się palcami

AI w HR - 5 sposobów na ułatwienie życia

W dynamicznym świecie biznesu, rekrutacja odpowiednich kandydatów staje się niezwykle ważnym elementem sukcesu organizacji. Wraz z postępującą cyfryzacją i rozwojem sztucznej inteligencji, coraz więcej przedsiębiorstw skłania się ku zastosowaniu technologicznych innowacji przede wszystkim w rekrutacji, ale nie tylko. AI pozwala przyspieszyć pewne procesy oraz wprowadza nowe możliwości selekcji i analizy kandydatów, otwierając drogę dla bardziej precyzyjnych i trafnych decyzji personalnych. Może pomóc także w budowaniu wizerunku firmy, co przekłada się między innymi na jakość kandydatów i sukcesy headhunting’owe. Poniżej znajduje się 5 przykładów praktycznego zastosowania AI w HR i informacja o tym, jak my robimy to w LSJ. 


SOURCING – Czas skupić się na innych rzeczach 


Sourcing przez dużą część środowiska HR-owego postrzegany jest jako praca żmudna i bardzo czasochłonna. Nie musi taka być! Dzięki AI zautomatyzować można chociażby przeszukiwanie baz danych, tzw. „screening” CV (po podaniu odpowiednich kryteriów), czy śledzenie aktywności kandydatów w mediach społecznościowych. Sztuczna inteligencja może także zarekomendować konkretne osoby, co więcej – prawdopodobnie zrobi to w sposób bardziej obiektywny. 

CANDIDATE EXPERIENCE - Sytuacja win-win 

Tutaj funkcjonalność AI jest dość popularna, ale nadal często niedoceniana i zapominana. Mowa o wiadomościach zwrotnych, czy popularnych feedback’ach. Ten z Was, kto zawsze pamięta o wysłaniu feedback’u (i zawsze mu się chce), niech pierwszy rzuci kamień. Nawet jeśli nie zapominacie o tym kontakcie zwrotnym, świadomie staracie się dbać o candidate experience i szeroki wizerunek firmy pod kątem employer brandingowym – zdarzają się dni, gdy „mózg nie mózguje”. I jest to całkowicie w porządku. Właśnie w takich chwilach warto skorzystać z pomocy sztucznej inteligencji – wystarczy, że podacie jej kilka słów kluczowych, ona za Was napisze konkretny feedback, a kandydat nie pozostanie bez odpowiedzi. Sytuacja win-win. 

MARKA OSOBISTA REKRUTERA – Wyróżnij się bez wysiłku 

Opcja dla leniwych i tych, którym brakuje weny (lub czasu). Siła marki osobistej jest ogromna. Dobrze zbudowana społeczność i zasięgi na portalu LinkedIn potrafią sprawić, że kandydaci – dosłownie – sami przychodzą. Tylko te posty… Nie każdy jest urodzonym humanistą, nie wszyscy muszą umieć w gramatykę, stylistykę i te inne, dziwne twory języka polskiego. Naprawdę, mało kto potrafi opowiedzieć historię tak, żeby zainteresowała ona odbiorcę na więcej niż 15 sekund. Nie powiemy Wam, kto tak potrafi, ale sami możecie wysnuć z tekstu powyżej, kto (lub co) na pewno podejmie to wyzwanie. 

HEADHUNTING - Jak uzyskać odpowiedzi na LinkedIn? 

Nie od dziś wiadomo, że wiadomości do potencjalnych kandydatów, by działać – muszą się wyróżniać i być potencjalnie interesujące. Powinny być spersonalizowane, posiadać kontekst i tzw. „call to action”. Założymy się jednak, że podobnie jak przy feedbackach, piszecie takich wiadomości X dziennie i na pewno nie raz westchnęliście pod nosem „ILE MOŻNA..?”. Można dużo i długo, ale już nie trzeba. Spróbujcie wpisać w AI najważniejsze informacje i poprosić ją o treść. Nie gwarantujemy, że każdorazowo będzie to produkt idealny, ale z pewnością jakkolwiek pomoże. 

CHATBOT – U nas działa! 

Innym działaniem, które można wdrożyć korzystając z pomocy sztucznej inteligencji, jest chatbot. W LSJ posiadamy nawet dwa! Jeden skierowany jest do naszych pracowników tymczasowych, a drugi – do kandydatów/klientów legalizacyjnych. Pomimo innych grup docelowych, wiele mają ze sobą wspólnego. Oba te rozwiązania są ogromną bazą wiedzy, oszczędzają czas pracowników, a zainteresowani mogą korzystać z nich 24/7. Różnią się tym, że chatbot pracowniczy służy głównie do pomocy w sprawach kadrowo-płacowych, chatbot rekrutacyjny natomiast: 

  • umawia kandydatów na spotkania/rozmowy (jest połączony z kalendarzem), 
  • pokazuje dopasowane oferty pracy lub wszystkie obecnie dostępne (w zależności od potrzeb), 
  • pozwala dołączyć do naszej bazy kandydatów. 

Nowością w nim jest ścieżka legalizacyjna, która posiada listę wszystkich naszych usług legalizacyjnych i pozwala klientowi umówić się na spotkanie z konsultantem. Ponadto, wszystkie chatboty dostępne są w języku rosyjskim, ukraińskim, a niedługo także w polskim. Zainteresowane osoby mają też dostęp do najczęściej zadawanych pytań i mogą korzystać z chat’u poprzez stronę www oraz w preferowanych przez siebie komunikatorach. Podsumowując - u nas działa! 

Inteligencja, ale jednak SZTUCZNA 

Korzystanie z wymienionych wyżej dóbr AI w czasach problemów takich, jak pracoholizm i przebodźcowanie jest więcej niż wskazane, ale nie można zapomnieć o kilku kwestiach: 

  1. AI to tylko (i aż) narzędzie! Nie zastąpi w 100% naszej pracy, ale chętnie ją wspomoże. 
  2. Czynnik ludzki. Sztuczna inteligencja udoskonalana jest każdego dnia, ale nadal popełnia błędy i treści przez nią przygotowane potrafią wyglądać, po prostu, sztucznie. 
  3. Ograniczone zaufanie. Ważnym jest, aby nie ufać AI w 100% i zawsze spojrzeć na to, co dla nas przygotuje. 

Pamiętając o powyższym, z pewnością już za pierwszym razem zobaczycie, że AI może stanowić nieocenioną pomoc. 

Miłego chatowania!

Artykuły powiązane

Lektury

Cyfryzacja działów kadr - Klucz do efektywności?

Nowe zasady dotyczące przechowywania akt osobowych funkcjonują w Polsce od 1 stycznia 2019 roku. Oznacza to, że już od ponad 4 lat istnieje możliwość cyfryzacji takich dokumentów, a jednak wiele polskich firm nadal z niej nie korzysta. Prawdopodobnie, jednym z głównych powodów jest fakt, iż zmiana papierowych akt na wersję elektroniczną, jest prawdziwym wyzwaniem dla organizacji.
Czytaj więcej
Z życia LSJ

Chatbot rekrutacyjny w dziale rekrutacji tymczasowej LSJ - nowy wymiar rekrutacji

ChatBot rekrutacyjny jest innowacyjnym rozwiązaniem, które właśnie dzisiaj zostało wdrożone dla kandydatów naszej Agencji Pracy Tymczasowej spoza granic Polski. To ogromny krok w stronę zarówno automatyzacji działań, jak również – ułatwienia obcokrajowcom możliwości kontaktu: wirtualny asystent rekrutacji posługuje się językiem ukraińskim i polskim.
Czytaj więcej