Lektury
Uśmiechnięci młodzi ludzie podczas rozmowy

W firmie coś nie gra? Czas sprawdzić… kompetencje miękkie

Wyobraź sobie firmę, w której pracują najlepsi specjaliści w swoim fachu. Mają ogromne doświadczenie, najnowsze narzędzia technologiczne, a ich wyniki indywidualne są imponujące. A jednak… ciągle coś nie gra. Atmosfera jest napięta, projekty opóźnione, a klienci zaczynają się skarżyć. Znasz to? Zaskakująco często takie sytuacje wynikają z braku rozwiniętych kompetencji miękkich, zwanych coraz częściej – kompetencjami ludzkimi. Tak, tych, które często są spychane na dalszy plan, a bez których nawet najnowocześniejsze procesy i świetne umiejętności techniczne przestają działać sprawnie. Najlepszy ekspert może nigdy nie osiągnąć zamierzonego celu, jeśli nie potrafi efektywnie współpracować z innymi, zarządzać konfliktem, czy odpowiednio reagować na zmianę.


Dlaczego tak trudno o rozwój tych umiejętności?

„Zostawmy to na później.” Takie podejście wciąż dominuje w wielu firmach, bo na pierwszy rzut oka związek pomiędzy kompetencjami miękkimi a wynikami finansowymi nie jest oczywisty. Dopiero, gdy zaczynają pojawiać się poważne problemy, których przyczyny trudno zidentyfikować, poruszone zostają takie tematy, jak np. komunikacja, umiejętność współpracy, czy zarządzania stresem. Zatrudniając pracowników, większość firm koncentruje się na twardych danych w CV – doświadczenie, umiejętności techniczne, liczby. A co z umiejętnością rozwiązywania konfliktów, efektywną komunikacją, motywowaniem zespołu, zarządzaniem zmianą? To są kompetencje, które naprawdę są w stanie zbudować przewagę konkurencyjną firmy.

Jakie korzyści płyną z ich rozwijania?

•    Lepsza atmosfera, a tym samym współpraca w zespole
•    Szybsza adaptacja do zmian
•    Zaangażowanie pracowników i kultura otwartej komunikacji
•    Większa skłonność do innowacyjnego myślenia
•    Zadowolenie klientów i wiele więcej!

Zgrane zespoły popełniają mniej błędów, szybciej rozwiązują problemy i… po prostu lepiej się im pracuje. Szybka adaptacja pozwala uniknąć niepotrzebnych konfliktów i zyskać czas na realizację wyznaczonych celów. Liderzy z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi nie boją się zmian – wręcz przeciwnie, potrafią przeprowadzać przez nie swoje zespoły bez większych zawirowań. Wiedzą, jak reagować na niepewność i obawy, co skraca czas potrzebny na przystosowanie się do nowych realiów. Kiedy w firmie panuje otwarta kultura feedbacku, pracownicy czują się słuchani i doceniani. Chętniej dzielą się swoimi pomysłami, które często są kluczowe dla innowacyjności i eliminacji błędów. Nawet zadowolenie klienta tylko w jakimś stopniu zależy od samego produktu, czy usługi. Często to dobra współpraca zespołu, szybkość reakcji czy brak opóźnień decydują o pozytywnych doświadczeniach i przyszłości relacji biznesowej. Im lepsza komunikacja wewnętrzna, tym bardziej zadowoleni są Twoi klienci.

Kompetencje miękkie: niewidzialna przewaga konkurencyjna

W czasach postępującej automatyzacji i cyfryzacji, umiejętności interpersonalne stają się „dobrem deficytowym”. Roboty nie zastąpią bowiem skutecznej komunikacji, nie zmotywują zespołu ani tym bardziej nie poradzą sobie z emocjami pracowników. To właśnie rozwinięte kompetencje miękkie stają się coraz częściej fundamentem przewagi konkurencyjnej firm. Zainwestowanie w ich rozwój może przynieść rezultaty, które, może odroczone, ale w dłuższej perspektywie okażą się bardzo wymierne.

Zachęcamy do spojrzenia na rozwój pracowników szerzej, niż tylko przez pryzmat umiejętności technicznych. Kompetencje miękkie (ludzkie) są równie ważne, jeśli nie kluczowe, dla wydobycia z zespołu pełnego potencjału. Dlatego, gdy przyjdzie czas na planowanie budżetu szkoleniowego, upewnij się, że miejsce na rozwój tych obszarów jest w nim odpowiednio duże. Ich zaniedbanie może kosztować Twoją firmę znacznie więcej, niż myślisz.
 

Chcesz podszkolić kompetencje "ludzkie"?

Z chęcią Ci pomożemy
Joanna Siemiątkowska - Project Manager

Joanna Siemiątkowska

Project Manager

Artykuły powiązane

Lektury

Analiza potrzeb szkoleniowych. Jak na nich nie stracić?

Wysyłanie pracownika na szkolenie, dla samego faktu odnotowania jego uczestnictwa w danym kursie, to nic innego, jak strata pieniędzy. Każdy tego typu proces winno się poprzedzić analizą potrzeb szkoleniowych w odniesieniu do konkretnych działów i jednostek.
Czytaj więcej
Lektury

4 obszary rozwoju organizacji

Jest wiele powodów, dla których przedsiębiorca powinien zdecydować się na skorzystanie ze wsparcia zewnętrznego konsultanta biznesowego. Wszystkie one jednak mają jeden wspólny mianownik: chęć rozwoju organizacji!
Czytaj więcej
Lektury

Trener idealny kluczem do sukcesu szkolenia

O sukcesie szkolenia decyduje wiele czynników: merytoryka, jej dobór do grupy docelowej, ale w głównej mierze sam szkoleniowiec. Rynek dynamicznie się zmienia, szkoleniowcy również. Zatem czy istnieje przepis na trenera idealnego, który zaspokoi potrzeby grupy, działu HR, ale też biznesu?
Czytaj więcej