HR - Partner biznesowy na wyciągnięcie ręki
Rynek pracy przed każdym i każdą z nas stawia teraz niemałe wyzwania. Od lat zapowiadano jego transformację na korzyść pracodawców - tymczasem znalezienie pracownika nadal jest niezwykle trudne, a utrzymanie go w organizacji to prawdziwy rocket science. Właściciele firm stale zastanawiają się nad tym stanem rzeczy, ale często ich prace nad rotacją, absencją i innymi wskaźnikami kończą się na, skierowanym w stronę HR-u, pytaniu: "Dlaczego tak jest?". Uzyskane odpowiedzi rzadko kiedy są zadowalające, bo zespoły HR nadal niewiele badają i mierzą. Nie, nie dlatego, że im się nie chce. Zazwyczaj nie mają do tego odpowiednich narzędzi i kompetencji, a pracodawcy nie są skłonni do inwestowania w ich rozwój. Czy powinno się to zmienić? Przygotowaliśmy dla Was 5 powodów, dlaczego warto zainwestować w HR.
- Realne wsparcie biznesowe - stawianie na rozwój kompetencji analitycznych HR-u sprawia, że specjaliści od zasobów ludzkich stają się realnymi partnerami biznesowymi. Potrafią wnikliwie obserwować rynek i konkurencję, przeprowadzać badania oraz mierzyć (i analizować!) wskaźniki. Ich praca powoli przestaje polegać na odpowiadaniu na polecenia pracodawcy, a zaczyna opierać się na diagnozowaniu szans, zagrożeń i przygotowywaniu konkretnych rozwiązań dla organizacji. Mówiąc krótko: praca przechodzi we współpracę, a wartość płynąca z tej transformacji jest dla biznesu bezcenna.
- Wzrost konkurencyjności - czy aspekt ten nie stał się właśnie oczywistą oczywistością? Firmy, które potrafią obserwować, mierzyć i przewidywać są liderami na rynku. Co więcej, wnikliwość HRBP pozwala często na diagnozowanie nowych szans i pól działania dla całego przedsiębiorstwa. A jak wiadomo, inicjatywa i elastyczność to drzwi do rozwoju.
- Wyższa retencja pracowników - szacunki Work Institute mówią, że pracodawcy mogliby zapobiec aż 78% dobrowolnych odejść pracowników. A co jest jedną z ich głównych przyczyn? Brak możliwości rozwoju! W tej sytuacji nie sposób nie wspomnieć o kosztach rotacji, które wynoszą pomiędzy 33%, a 200% wynagrodzenia odchodzącego pracownika.
- Poprawa wizerunku - employer branding przestał być "wymysłem" dużych korporacji. Marketing rekrutacyjny i budowanie marki pracodawcy to nieodłączne elementy towarzyszące rekrutacji i retencji najlepszych pracowników. Inwestycja w rozwój członków zespołu działa tutaj dwutorowo - wewnętrznie i zewnętrznie. Pracownicy, którzy otrzymują od firmy możliwość rozszerzania swoich kwalifikacji - nieprędko będą chcieli z niej odejść. Dla potencjalnych kandydatów natomiast element ten może stanowić kartą przetargową do złożenia CV, czy przyjęcia oferty. Mówi się, że HR stanowi serce organizacji - warto zadbać zatem, żeby w zespole tym znaleźli się najlepsi specjaliści. A o takich trzeba zawalczyć.
- Lepsze wyniki - prawidłowo zdiagnozowane cele rozwojowe powinny być zgodne zarówno z potrzebami pracowników, jak i z celami strategicznymi firmy. Jeśli cały proces zostanie zaprojektowany w ten sposób - istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że polepszeniu ulegnie nie tylko jakość i czas pracy, ale także wyniki finansowe przedsiębiorstwa.
Jak więc inwestować w HR, żeby realnie na tym zyskać?
Oczywiście należy zacząć od plan... Nie tym razem! Badanie potrzeb to kluczowy element udanego procesu i to ewentualnie od jego zaplanowania można rozpocząć działanie. Należy zbadać wspomniane powyżej: a) potrzeby pracowników; b) potrzeby organizacji; c) oba elementy zestawić z celami strategicznymi firmy; d) zaplanować procesy rozwojowe.
Do narzędzi rozwojowych dla pracowników HR należą:
- Kursy i szkolenia - zarówno te jednostkowe (dotyczące konkretnej kompetencji, np. leadership, asertywność, komunikacja), jak i kompleksowe - pozwalające wynieść różne obszary kompetencyjne na zupełnie inny poziom. Dobrym przykładem kompleksowego kursu jest HRBP na nowe czasy - 7-tygodniowe szkolenie LSJ, które zostało zaprojektowane we współpracy z najlepszymi praktykami z regionu. Opiera się ono na 8 modułach i porusza zagadnienia związane m.in. z: projektowaniem procesów i strategii, mierzeniem HR-owych wskaźników, pozyskiwaniem i utrzymywaniem talentów oraz znajomością prawa pracy. Więcej informacji ➡ https://lsj.pl/hrbp-na-nowe-czasy
- Mentoring i coaching - programy mentorskie i sesje coachingowe pozwalają na jednoczesne zdobywanie doświadczenia oraz korzystanie z wskazówek doświadczonych profesjonalistów. To cenne źródło wsparcia i przyspieszenie rozwoju kariery.
- Udział w konferencjach i wydarzeniach branżowych - aktywne uczestnictwo w konferencjach HR, seminariach i innych wydarzeniach branżowych pozwala na zdobywanie wiedzy, budowanie sieci kontaktów oraz śledzenie najnowszych trendów w dziedzinie zasobów ludzkich.
- Programy rozwojowe dla zespołów HR - organizowanie specjalnych programów rozwojowych dla zespołów HR, takich jak warsztaty, sesje team-buildingowe czy projekty specjalne, może sprzyjać budowaniu efektywnych relacji w zespole.
- Dostęp do platform online i baz wiedzy - zapewnienie dostępu do specjalistycznych platform online, takich jak Harvard Business Review czy MIT Sloan Management Review, dostarcza HR-owcom aktualnych informacji i analiz branżowych.
Inwestowanie w HR to kluczowy krok w budowaniu silnej i efektywnej organizacji. Narzędzi do przeprowadzenia takich procesów jest mnóstwo - ważne jednak, aby dopasować je do potrzeb pracowników i celów strategicznych firmy. Zachęcamy wszystkich przedsiębiorców do zastanowienia się nad aktualnym stanem swoich inwestycji w HR i zweryfikowaniu go względem powyższego artykułu. Wszystkim, którzy dopiero przymierzają się do projektowania i wdrażania programów rozwojowych dla pracowników HR - życzymy udanego ich przeprowadzenia. Niech to nie będzie tylko strategia, a dowód na to, że każdy pracownik jest istotnym elementem funkcjonowania całej organizacji.
Inwestycja w HR = Inwestycja w sukces biznesu!