Lektury
Mężczyzna stojący przy ekranie, wskazujący palcem na dane

Wartość rzetelnych danych, czyli jak raporty wspierają rozwój firmy

W dobie globalnej konkurencji rola rzetelnych danych staje się kluczowa dla zdrowego i efektywnego funkcjonowania firm – zarówno mniejszych, jak i większych organizacji. Korzystanie z „szytych na miarę” raportów i analiz nie jest już zarezerwowane jedynie dla największych korporacji. Dziś, dostęp do danych i umiejętne ich wykorzystanie mogą zdecydować o przewadze konkurencyjnej, efektywności operacyjnej oraz o osiągnięciu  stabilnego rozwoju firmy.
 

Dane jako klucz do optymalizacji
Idealnym przykładem sytuacji wymagającej znaczących działań na danych była podwyżka minimalnego wynagrodzenia o ponad 30% w skali ostatnich dwóch lat, co dla pracodawców oznaczało bezpośrednio zwiększenie kosztów pracy. Część organizacji potrafiła wyjść z tej sytuacji zwycięsko, a część nie. Co je różniło?

Z tarczą wróciły przedsiębiorstwa, które odpowiednio szybko rozpoczęły działanie: zbadały sytuację w firmie, znalazły obszary, w których można było podnieść efektywność i zminimalizować marnotrawstwo zasobów. Tym samym okazało się, że tak trudne sytuacje biznesowe nie zawsze muszą być powiązane bezpośrednio ze zwolnieniami grupowymi czy podniesieniem cen produktów i usług. Takie działanie pozwoliło firmom na wprowadzenie usprawnień, zachowanie dobrego wizerunku marki pracodawcy i utrzymanie poziomu sprzedaży na odpowiednim poziomie.

Budowa autorytetu rozmówcy
Dane potrzebne są nie tylko do podejmowania decyzji, ale także do dialogu z otoczeniem biznesowym – m.in. z partnerami, czy kontrahentami. Operowanie nimi pozwala zachować emocje na wodzy i opierać się tylko na faktach, co jest przydatnym narzędziem podczas prowadzenia negocjacji czy opracowywania wspólnej biznesowej strategii działania.  
Co więcej, w niektórych organizacjach dane bywają niezbędne także do rozmów z właścicielami/ prezesami/ zarządem – szczególnie w tych, gdzie proces decyzyjny nie jest scentralizowany. W takich przypadkach raporty i analizy stanowią fundament merytorycznego dialogu, ułatwiając dyskusję i podejmowanie właściwych decyzji.

Rekrutacja na „twardo”
W kontekście rekrutacji, bardzo dużo mówi się o tym, co i jak powinni robić rekruterzy. W LSJ jak nikt wiemy, że rekrutacja rozchodzi się często o ten jeden krok wcześniej – oferowane warunki. Jeśli nie są one rynkowe, cały trud wykonywany przez zespół rekrutacyjny może zdać się na nic.

Czy wiesz, że… koszt nieudanej rekrutacji pracownika jest równy rocznemu wynagrodzeniu na jego stanowisku?*

Rozwiązanie? Raporty płacowe, które znacząco usprawniają procesy budżetowania, dostarczając firmom cennych informacji o wynagrodzeniach oferowanych przez konkurencję oraz tym samym - o oczekiwaniach kandydatów. Dzięki takim analizom, można precyzyjnie ustalić atrakcyjne warunki zatrudnienia i benefity pozapłacowe, które nie tylko przyciągną najlepszych pracowników, ale również zapewnią przewagę na rynku.

Podsumowując – pozyskiwanie i operowanie na danych to w 2024 roku tzw. „must”. Warto zadbać, żeby były one obiektywne, co podnosi ich rzetelność oraz autorytet osób, które z nich korzystają. Dla pewności, polecamy zapoznać się z ofertą zewnętrznych firm, zajmujących się tym na co dzień, które oddają w ręce zamawiającego gotowy raport, z przeprowadzonymi analizami i wnioskami. (Nie)śmiało polecamy tutaj siebie, szczególnie w kwestii raportów płacowych, a w razie pytań – zapraszamy do kontaktu. 
 


*Źródło: Michael Page, na podstawie raportów PwC i Sedlak&Sedlak

Chcesz otrzymać raport "szyty na miarę"?

Skontaktuj się z Marią
Maria Skowrońska - Operations Manager

Maria Skowrońska

Operations Manager

Artykuły powiązane

Lektury

Outsourcing procesów vs. działania in-house: co wybrać?

Decyzja o tym, czy prowadzić wszystkie procesy wewnątrz firmy (in-house), czy zlecać część z nich podmiotom zewnętrznym (outsourcing), jest jedną z ważniejszych, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy. Każde podejście ma swoje zalety i wady, jednak dla wielu firm outsourcing staje się coraz bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem.
Czytaj więcej
Lektury

Badanie satysfakcji pracowników. Jak to robi LSJ?

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest złożonym procesem, obok którego nie można przejść obojętnie i „po łebkach”.  Ludzie są bowiem najważniejszym kapitałem każdego przedsiębiorstwa, a poziom ich zadowolenia przekłada się bezpośrednio na wyniki i funkcjonowanie firmy. Myśląc o wdrażaniu nowych procesów, usprawnień, projektów rozwojowych czy budowaniu strategii employer brandingowej należy rozpocząć od diagnozy realnych potrzeb pracowników organizacji i ich opinii o jej funkcjonowaniu. Na tej podstawie można określić mocne i słabe obszary firmy, a następnie podjąć decyzję o kontynuowaniu wybranej ścieżki lub wprowadzeniu zmian.
Czytaj więcej
Lektury

Analiza potrzeb szkoleniowych. Jak na nich nie stracić?

Wysyłanie pracownika na szkolenie, dla samego faktu odnotowania jego uczestnictwa w danym kursie, to nic innego, jak strata pieniędzy. Każdy tego typu proces winno się poprzedzić analizą potrzeb szkoleniowych w odniesieniu do konkretnych działów i jednostek.
Czytaj więcej